چرخه تجاری"مهم"

 چرخه های تجاری

 

برای درک اتفاقات بازارهای مالی، باید با دو مفهوم به نام «چرخه‌های بازار» یا Market Cycle و «چرخه‌های تجاری» یا Business Cycle آشنا شویم. مارکت سایکل، همان دوره فراز و فرودی است که عامه مردم آن را با نام رونق و رکود می‌شناسند. حدودا هر ۱۰ سال، یک رکود اقتصادی رخ می‌دهد و بعد، چرخه بازار جدیدی متولد می‌شود. بیزینس سایکل مفهوم کاملا متفاوتی است؛ چرخه‌های تجاری صنایعی هستند که در بازار فعلی، در‌حال‌رشد هستند. این صنایع به‌واسطه استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تحول‌آفرین، بیشترین فرصت رشد را در آینده دارند. به همین دلیل، درک این مفهوم بسیار مهم‌تر از چرخه بازار است. آغاز چرخه‌های تجاری، همزمان با بازدهی به‌شدت بالای صنایع نوپا شکل می‌گیرد و زمانی‌ که صنعت به‌طور کامل بالغ شود و بازده به سطح عادی (حدود ۱۵٪ در حال حاضر) برسد، عمر چرخه هم تمام می‌شود. چرخه‌های بازار می‌توانند در دل چرخه‌های تجاری ایجاد شوند، اما عکس این قضیه به‌ندرت اتفاق می‌افتد. حتی اگر فرد فرصت‌طلبی نباشید، چرخه‌های تجاری شانس فوق‌العاده‌ای برای تغییر زندگی و ثروتمند شدن شما محسوب می‌شود.

 

نمونه‌هایی از چرخه‌های تجاری در طول تاریخ


بیایید با ذکر چند مثال مربوط به اواسط تا اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی (۱۱۷۸-۱۱۸۸ شمسی)، موضوع را روشن‌تر کنیم. این دوره یکی از متحول‌کننده‌ترین دوران و یکی از بهترین بازه‌های زمانی برای ثروتمند شدن در تاریخ آمریکا بوده است. گواه این ادعا، فهرست طویلی از ثروتمندانی است که در این دوره زندگی کرده‌اند. مهم‌ترین دلیل کسب ثروت در این دوره، دو چرخه تجاری بودند که پشت‌ سر هم در صنایع حمل‌ونقل (راه‌ آهن) و انرژی (نفت) اتفاق افتادند. هر کسی به این دو حوزه نزدیک می‌شد، ثروت عظیمی را به‌دست می‌آورد. وندربیلت (Vanderbilt) و راکفلر (Rockefeller) دو نمونه بارز در این ماجرا هستند. در آن زمان، قرار گرفتن در چنین صنایعی یا حتی ارتباط نزدیک با آن‌ها به معنای این بود که راه درستی برای کسب ثروت انتخاب شده است.

چرخه بزرگ بعدی مربوط به اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی (۱۲۷۸ شمسی) و سپس دهه ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۴۸- ۱۳۸۷ شمسی) است. رشد فناوری و خلق اینترنت (از ۱۹۹۷ تا حال حاضر) هم در این دوره قرار می‌گیرند. ظهور ارزهای دیجیتال، زیرمجموعه‌ای از فناوری محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) شروع شد و هنوز ادامه دارد. هدف از این بررسی‌ها، پیداکردن یک «حوزه تجاری» است که هر کسی بتواند به‌راحتی با پیوستن به آن ثروتمند شود. باید بازاری را پیدا کنید که بیشترین وجه اشتراک افراد برای حضور در آن، کسب ثروت باشد. تنها در این صورت بازار درستی را پیدا کرده‌اید. در‎ حال‌ حاضر، صنایع در‌حال‌رشد یا همان صنایع تجاری به دو حوزه اینترنت و ارزهای دیجیتال مربوط می‌شوند.

حالا که با بیزینس سایکل‌ها آشنا شدیم، باید مسئله دیگری را مطرح کنیم. فعالیت سرمایه‌داران بزرگ حوزه راه‌آهن در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی (۱۱۸۸ شمسی)، سرمایه‌گذاران شرکت‌های بزرگ دهه ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۸ شمسی)، سرمایه‌گذاران اوراق قرضه با پشتوانه رهنی (Mortgage Backed Security‌) در دهه ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۸ شمسی) و سرمایه‌گذاران کریپتو در حال حاضر نمونه‌هایی از سرمایه‌گذاری در چرخه‌های تجاری دوران مختلف هستند. ممکن است کسب ثروت در هر یک از این دوره‌ها به‌نظر غیرقانونی بوده باشد؛ زیرا بخش بزرگی از موفقیت سرمایه‌گذاران، قبل از تدوین و اعمال مقررات به دست آمده است. در واقع به‌محض اجرا شدن مقررات و شکل‌ گرفتن پول سازمانی، بازده عادی می‌شود و فرصت‌ها از دست می‌روند. در چنین شرایطی، کسب ثروت به اندازه سایر بازارها دشوار می‌شود. به‌طور کلی، اعمال مقررات به نفع افراد ثروتمند تمام می‌شود.

هر زمانی که یک اصطکاک قانونی به بازار وارد شود، این فقط شرکت‌های متصدی هستند که سود می‌برند. به دنبال این ماجرا، جریان پول منقبض می‌شود و شرکت‌های متصدی می‌توانند از عهده هزینه‌های بالای راه‌اندازی و معاملات بربیایند. در شروع یک چرخه تجاری، ماجرا برعکس است؛ زیرا بازاری کاملا آزاد و فارغ از مقررات وجود دارد که هر چیزی در آن امکان‌پذیر است. چنین بازاری به نفع باهوش‌ترین و جسورترین افراد است. برای کسب سود در این بازار، مهارت از اهمیت بالاتری نسبت به ثروت برخوردار است. بنابراین اگر قشر ضعیف هم در زمان مناسبی وارد چرخه تجاری شود، می‌تواند از نردبان رشد اجتماعی- اقتصادی بالا برود. به‌محض نظام‌مند شدن بازار و اقتصاد (اعمال قوانین و مالیات‌های بالا)، پویایی اجتماعی- اقتصادی از بین می‌رود؛ زیرا اصطکاک‌های قانونی ایجاد‌شده کار را برای قشر اقتصادی ضعیف سخت می‌کند.

 

کریپتو‌، یک چرخه تجاری برای رشد اقتصادی


کریپتو مثال بارزی از یک بازار برابر است؛ فقط شما هستید و کدها. اگر مرتکب اشتباهی شوید، هیچ‌کس نمی‌تواند شما را نجات دهد. به‌طور مثال اگر وجهی را به یک آدرس اشتباه بفرستید، نمی‌توانید از فرد آشنایی بخواهید این مبلغ را به حساب شما برگرداند. هیچ بانکی فقط به این دلیل که فرد مشهوری هستید، شرایط بهتری برایتان قائل نمی‌شود. به همین دلیل است که تا الان افراد زیادی در سطوح اقتصادی مختلف، موفق شده‌اند از طریق کریپتو از پله‌های نردبان اجتماعی اقتصادی بالا بروند. اگرچه افزایش قیمت ارزهای دیجیتال نقش مهمی در ترقی این افراد داشته است؛ اما علت اصلی موفقیت آن‌ها، ورود به یک چرخه تجاری در زمان درست بوده است و بازده بالایی را برای آن‌ها ایجاد کرده است. کریپتو یک بازار تقریبا بدون اصطکاک (فارغ از مقررات) و بدون واسطه است. به‌جای طی کردن پروسه‌های مختلف برای گرفتن تاییدیه از بانک‌های سنتی متمرکز (شرایطی که معمولا فقط برای افراد ثروتمند قائل می‌شوند)، می‌توانید به‌راحتی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. همچنین بدون نیاز به پاسخگویی به مراجع مختلف، سرمایه خود را برداشت یا جابه‌جا کنید. کریپتو یک فضای مهارت‌محور است و بدون درنظر گرفتن وضعیت اجتماعی- اقتصادی، به افراد بااستعداد پاداش می‌دهد.

به‌طور خلاصه باید گفت که قرارگرفتن در مسیر رشد یک فناوری تحول‌آفرین و یک بازار بدون اصطکاک و قانون‌گذاری‌نشده، به این معنی است که دوست ندارید فرصت کسب ثروت در چرخه تجاری را از دست بدهید. این بهترین گزینه برای ثروتمند شدن است و احتمالا در طول چندین دهه، یک‌بار آن را مشاهده می‌کنید. از دست دادن یک بیزینس سایکل شبیه به دور انداختن بلیط بخت‌آزمایی است.

 

دلیل اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی صنایع چرخه تجاری چیست؟

 

فناوری‌های در‌حال‌رشد در زمان چرخه تجاری به‌نوعی آینده را شکل می‌دهند. با توجه به امکان ثروتمند شدن با سرمایه‌گذاری در صنایع چرخه تجاری، انجام این کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه کسب‌و‌کار‌هایی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی مناسب هستند؟
مشاغلی که محصول و دستاوردی را به همراه داشته باشند در شرایط فعلی مناسب هستند. مثلا می‌توان به مهارت‌هایی اشاره کرد که به تولید و یا خرید و فروش یک دارایی از قبیل املاک و مستغلات مربوط می‌شوند.

 

جمع بندی


جهان با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال تغییر است؛ بنابراین باید تلاش کنید تا از دنیا عقب نمانید. ظاهرا شانس با شما یار بوده است که می‌توانید دو چرخه تجاری (Business Cycles) اینترنت و کریپتو را همزمان تجربه کنید. به زبان ساده، برای بقا در دنیای آینده فقط سه گروه از مهارت‌ها مفید هستند: مهارت‌هایی که می‌توان با آن‌ها یک دارایی ایجاد کرد، مهارت‌هایی که مشتمل بر خرید و فروش دارایی باشند و مهارت‌هایی که بتوان بر اساس آن‌ها کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کرد. بنابراین بعد از به‌دست آوردن یکی از مهارت‌هایی که در مورد آنها صحبت کردیم و  انتخاب مسیر شغلی مناسب، باید از قابلیت‌های چرخه ارزهای دیجیتال و اینترنت در شغل خود استفاده کنید. حتی می‌توانید روش آسان‌تری را انتخاب کنید و صرفا در بازار دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. در نهایت باید هرچه زودتر تصمیم بگیرید و اقدام کنید؛ زیرا با وضع قوانین و مقررات بیشتر، پویایی اجتماعی- اقتصادی محدودتر می‌شود. فرمول و مسیر ثروتمند شدن در چرخه های تجاری بسیار آسان است؛ فقط کافی است آن‌ها را اجرا کنید. نظر شما در مورد نحوه کسب ثروت در آینده چیست؟ آیا شما هم موافق هستید که اینترنت و کریپتو، فرصت ثروتمند شدن را برای همه افراد برابر می‌کنند؟

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش